Logo Universiteit Utrecht

Onderzoekgids Geschiedenis

Ordenen

Probeer je aantekeningen altijd zoveel mogelijk te ordenen. Je kunt dat structureel per boek, artikel of bron doen, of op thema. Het is echter onhandig om bij elk boek losse papieren of schriften bij te houden. Om dergelijke chaos te voorkomen bestaan er diverse programma’s waar je gevonden literatuur en bronnen kan invoeren en bijhouden. Programma’s als RefWorks, Endnote en Zotero zijn hier voorbeelden van en worden ook wel referentiemanagers of research tools genoemd. Op deze manier kun je overzichtelijk, bijvoorbeeld door een indeling in mappen, ordenen wat je hebt gevonden en kun je bijvoorbeeld aangeven welke pagina’s relevant zijn. Onder het kopje ‘Data en literatuur verwerken’ op de site van de universiteitsbibliotheek (www.library.uu.nl) staan deze programma’s aangegeven. Tevens vind je onderaan de pagina verwijzingen naar libguides die je helpen dergelijke programma’s te gebruiken. Bovendien is het mogelijk om in je personal library op dezelfde site titels in een overzicht te bewaren. Ook hierover is een libguide aanwezig.

Zorg er in ieder geval voor dat je alles wat je noteert – of het nu de titel van een boek is, of een korte aantekening over de visie van een bepaalde auteur – terug kunt vinden. Niets is erger dan in de loop van het schrijfproces in je aantekeningen een cruciale opmerking te zien waarvan de vindplaats niet meer te achterhalen is.
Dus bij aantekeningen uit gebruikte literatuur altijd auteur, titel, paginanummer noemen, en bij primaire bronnen de vindplaats (archief) en inventarisnummer, en bij internetbronnen de exacte URL van de pagina en de datum van raadpleging.

 

 Vorige  Volgende